Többre hivatott sportosság

Speedzone

Pár éve még az volt a mánia a gyártók körében, hogy a sportos modelleknek elég a két ajtó, maximum egy hot-hatch legyen háromajtós kialakítású. Érthető volt teljesen, hiszen ezeknek az autóknak nem az volt a feladata, hogy a család mindenre képes igáslova legyen, sőt még a kényelem is másodlagos szempont volt.

Ez ma már nem állja meg a helyét. Mi ennek az oka? Legfőképpen az, hogy kezdenek leszokni a vásárlók arról, hogy egy második szórakozóautót tartsanak. Félreértés ne essék, azért most is szeretik az emberek az izmos és fickós járgányokat, csak most már az is elvárás, hogy ne kelljen mellette egy másik, teljes mértékben használható autót tartani.

Elég abba belegondolni, hogy például a Ford Focus RS változatát el sem bírtuk volna képzelni évekkel ezelőtt nem háromajtósként. Akkor tudtuk, hogy ez a filigrán lóerőgyár nem arra van, hogy hátulra beültessük a fél családot, és azzal vállaljunk be akár hosszabb utakat is. Ebből fakadóan a hátsó üléssor a "jó ha van, legfeljebb hátra tudom dobni a kabátot" szintre redukálódott le.

A Ford mindezek után fogta magát, és bejelentette, hogy az új RS generáció csak és kizárólag ötajtós karosszériával készül majd. A srácok még opciós lehetőségként sem hagyták meg az addigi elrendezést. Vagy ezt veszed, vagy semmit. Meghülyültek ezek? Kétlem!

A Honda ugyan ezt meglépte a Civic Type-R kapcsán, hiszen az ő felmérésük is azt mutatta ki, hogy rengeteg vásárlótól estek el azért, mert a csomagtartót és a hátsó üléssort csak korlátozottan lehetett kihasználni. Azért egy-két piacra megtartották a kupé változatot is, de ők úgy látták, hogy Európában kihasználhatónak kell lennie annak a pályaszökevénynek.

Az az igazság, hogy nem csak a több száz lóerős kategóriában figyelhető meg ez a tendencia. Sok gyártó például amellett, hogy megtartja a szerényebben kihasználható modelleket, olyan típusokat dob piacra, melyek már vonzóbbak lehetnek a családosok számára is. Ilyen például a Mini, ami ma már nem is annyira mini, mint régen volt. A Countryman például egy egészen komoly családi SUV szerepét is felvállalhatja a divatozás mellett.

Hogy családon belül maradjak, érdemes még a BMW kínálatát is megemlíteni egy kicsit. Azt ugyebár tudjuk, hogy az új számozás szerint a páros számok már a kétajtós kupékat jelölik. Meg mit nem! A legújabb divat szerint sorra születnek a négyajtós kupék, így például a 4-es és a 6-os is kapott Gran Coupé változatot, sőt ezek M-es változatban is jelen vannak már. A 2-es még ennél is tovább ment, és egy kimondottan családi modellt dobott piacra az Active Tourer személyében, az M-es kupén csak ezek után kezdtek dolgozni mintegy másodlagos élményprojektként. Hiába, a pénz beszél, és nem biztos, hogy a legdrágább modellből lehet a legtöbbet nyerni. Sőt, ez éppen fordítva van.

Az tehát megállapítható, hogy a sportosabb járgányok is a használhatóság felé tartanak. Ez azt jelentheti, hogy a jövőben csak és kizárólag a kompromisszumot nem ismerő lapos fenevadak maradnak a kétajtós megoldásnál, ha egyáltalán így maradnak. Természetesen a legtöbb gyártó azért még kínál vérbeli kupé formát, de a hot-hatch piac kezd teljesen átállni.

Páran még tartják magukat a klasszikus recepthez, de kérdés, hogy meddig. Előbb-utóbb ők is rákényszerülnek arra, hogy barátságosabbá tegyék az adott sportmodelljüket, különben azt kockáztatják, hogy értékes vásárlóktól esnek el. Ez baj? Nem feltétlenül! Az új Honda Civic Type-R legalább annyira komoly sportkocsi, mint az elődje, csak mellette nem kell mindenképpen egy másik családi modell vásárlását is beiktatni. Ugyan ez mondható el a Ford esetében is, a Mini pedig semmit sem vesztett a bájából azzal, hogy felnőtt a komolyabb feladathoz.

http://speedzone.blogstar.hu/./pages/speedzone/contents/blog/22258/pics/lead_800x600.jpeg
jövőkép,közlekedés
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?