Azok a nyamvadt pedálok...

Speedzone

Két napon belül két olyan eset jött velem szembe az autós hírek között, amikor a sofőr összekeverte a pedálokat és ezzel komoly galibát okozott. Ilyenkor nézek magam elé és csak annyit kérdezek: mégis hogyan? A jogosítvány megléte elméletileg minimum annyit kell jelentsen, hogy az embernek már van egy pedál és váltó biztonsága. Vagy mégsem? Nagyon úgy néz ki!

Az más tészta, ha manuális váltós autóból ülünk át automatába, mert ilyenkor tényleg előfordul, hogy az első alkalommal a fékkel kuplungol az ember. Velem is megtörtént, igaz akkor láttam életemben először automataváltós járgányt. Szerencsére már a parkolóban előjött a baki, így a továbbiakban komoly mértékben figyeltem arra, hogy a berögzült mozdulat ne okozzon komoly gondot. Megmondom őszintén az sem volt túl megnyugtató, hogy kezdő újságíróként egy 30 milliós BMW volt alattam, de ez már megint egy másik történet...

Szóval hogyan lehet a fék helyett a gázt tövig nyomni? Azt hiszem megfogtál, mert nem tudom. Egy az autót elkötni szándékozó autó szűz embernek még elnézhető a sztori, másoknak viszont nem! Na de térjünk rá a két sztorira.

Az első eset egyenesen Amerikába kalauzol bennünket, ahol egy férfi a nemrég vásárolt Tesla Model X-et neki küldte az egyik közeli épület falának. Emberünk először nagy erővel hangoztatta, hogy az autó önvezető rendszere zavarodott össze, ám nem sokáig hagyatkozhatott erre a mesére. A Tesla mérnökei ugyanis kiolvasták az autó számítógépéből, hogy az adott időpontban a rendszer be sem volt kapcsolva, tehát az nem okozhatta az indokolatlan gyorsítást. Akkor mi történt? A férfi a gázpedált taposta tövig a fék helyett.

A második balesethez Kínába látogatunk el, ahol egy nő tolatási manővere sikerült rosszul. A hölgy addig taposta a gázt, míg a mögötte lévő kirakat állította meg az autót.

Érdekes kérdés, hogy ez az „apró” baki miért végződik a legtöbbször jelentős anyagi kárral, mikor a hibás mozdulatot észlelve logikus lenne gyorsan a másik pedálra, az igazi fékre rátaposni. Csak, hogy ez fejben dől el! Az ilyen esetek majdnem minden esetben gyakorlat nélküli kezdő sofőrökkel történnek meg. A tapasztalatlanság hátulütője, hogy új helyzetben nem tud gyorsan reagálni az ember, főleg ha esetleg az ijedtségtől le is blokkol. Ennek szüleménye, hogy általában nem felengedi a pedált a szerencsétlen sofőr, hanem még erősebben nyomja, hiszen nemrégiben még abban a meggyőződésben volt, hogy a féket kezdte el használni.

Érdekes kérdés, hogy miként lehet az ilyen helyzetekre felkészülni. Először is, ha nincs kellő gyakorlatunk, akkor is őrizzük meg a hideg vérünket, hiszen tiszta fejjel hamarabb felismerhető a legkisebb hiba is. Mindemellett nem árt megtanulni a pedálok sorrendjét sem. Könyörgöm, maximum három darab van belőlük!

http://speedzone.blogstar.hu/./pages/speedzone/contents/blog/27923/pics/lead_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?