Ahol elgurul a gyógyszer

Speedzone
Kétféle autós létezik: amelyik járt már a Transzfogarason és a másik - az önkéntes rendőr - aki még soha.
Az első azért ül autóba, mert számára az autózás egy (még) legális drog, élvezeti cikk és mint olyan, tudja is, mit kell benne élvezni és szeretni. Nem, nem a segghülye, zenének nevezett szart hallgató tizenkettő egy tucat droidról van szó a Szentendrei útról, kiknek agya már azt is harcként aposztrofálja a giccses BMW-ikkel, ha melléjük áll a Volánbusz a lámpánál, hanem azokról, akik tudják és szeretik is kezelni az autót.
Mert az nem csak gázpedálból és decibelből van. Na, ha ezt nem értetted, akkor te vagy közéjük tartozol, vagy egyszerűen csak neked az autó egy helyváltoztató eszköz, egy szükséges rossz az életedben és teljes joggal ítéled el azokat, akikkel tele vannak az abszolút hozzá nem értő szerkesztők által összerakott hírek. Hidd el, az ésszel rendelkező autóbuzik is ugyanúgy elítélik a droidokat, csak te hajlamos vagy egy kalap alá venni velük mindenkit, aki nem 47-tel megy az ötvenes táblánál és aki -uramisten- százharminc fölé mer gyorsulni az autópályán.
Előítéletekkel és Sümeghy szomszédokkal tele az ország, lövik is a lózungokkal és általánosításokkal teli sortüzet egyre-másra, persze úgy, hogy sok közük nincs sem az autózáshoz, sem a témához, amit látnak. 
Ők - ha valaha el is jutnak a Transzfogarasra vagy a még szebb Transzalpinára - felháborodottan jönnek majd haza és elpanaszolják, hogy ott micsoda anarchia uralkodik és hogy a barom német, román, magyar, olasz, angol, holland, stb. gyökerek hogy közlekednek és hogy több rendőr kéne oda, meg a közbiztonság és amúgy is... Nagyon kevés köztük az olyan, aki megérzi, miről is van itt szó és aki rávillant a másikra, ha annak kiadja a kanyarív körzőn, vagy feltart egy hüvelykujjat, ha szép megoldást lát.
A hétköznapi helyváltoztatók megítélnek és - természetesen - tévednek, de ez már őket nem zavarja, hiszen nem tudnak róla. Nekik ez csak egy hegyi út, ami szép helyeken kanyarog. Mit sem tudnak arról a szubkultúráról, amely több, mint 20 éve ismeri és tiszteli ezt a helyet, mit sem tudnak arról, hogy ez a Nicolae Caucescu által építtetett út már azelőtt legendás volt, hogy a Top Gear stábja betette volna oda a lábát és elájult volna tőle.
Nem tudják, hogy ennek a helynek (és testvérének, a Jeremy Clarkson által eddig szerencsére fel nem fedezett Transzalpinának) íratlan szabályai már jóval azelőtt léteztek, hogy egyáltalán ismerte volna őket a nagyközönség. Pedig így van és ezt jó, ha észbe vési mindenki, aki arra téved.
Elsősorban ez egy időszakosan megnyitott útszakasz, alig pár hónapig járható és csak saját felelősségre. Másodsorban ez az autó- és motorbuzik egyik szent helye, melyet szezonban ellepnek a Ferrarikat előző Porschék és Porschékat előző (il)legális épített autók. A szembejövő forgalom minimális, buszok-tehearutók ide nem járnak, mert egyszerűen nem tudnak elfordulni a kanyarokban, a gyalogosok pedig az erdei csapásokon közlekednek. 
Mi a Mazda meghívásának tettünk eleget, amely úgy gondolta, ez a legjobb hely arra, hogy kicsit megszorongassuk a csodaszép kis MX 5RF torkát, amely a jelenleg kapható egyik legjobb kis élmény-sportautó. És igazuk volt, itt csodásan működött: sosem nevettünk annyit a bénán ide-oda tolató, kanyarokban küszöböt karistoló Lamborghini Huracánokon, mint ez alatt a két nap alatt. Hogy részükről ki gondolta úgy, hogy ezeket a tankokat be kell engedni reklámfilmet forgatni erre a szűk hegyi útra nem tudjuk, de rendkívül szórakoztató volt látni a vergődésüket, melyet gőgös faarccal próbáltak leplezni. Remélhetőleg rátaláltak arra a 4-5 kanyarra és sima útra, ahol egyáltalán tudtak érdemben haladni. 
Mert nekünk ez az őrült rohanás mindenütt pazar volt. Bizsergető, gyors, felszabadult és fárasztó, amilyennek egy jó autózásnak lennie kell.
És - hiszik vagy sem - ennek ellenére ez a világ legbiztonságosabb autóútja. Meg is magyarázom, miért:
- itt a legnagyobb pofájú vetítőgépek is vagy meghunyászkodnak, látva a szakadékokat, a csipkés szélű sziklákat és a vékonyka szalagkorlátokat.
- vagy becsörömpölnek a második kanyarba és nincs velük több gond (kettőt is láttunk).
Akinek esze van, az tiszteli a helyet és előre lát, megautózza, visz rádiót, nem megy egyedül és akinek már ennyi esze van, az ott előzi meg a bámészkodó turistákat (ez a második fajta autós és nincs is több), ahol el tud menni biztonságosan és haza is akar érni, nem hemperegni negyven métert lefelé a sziklák között.
A turisták itt tudják, hogy figyelni kell a tükröt és ha nagyon jön valaki, akkor el kell engedni, ez itt a törvény, a minden. És nem, nincs itt rendőr, nincs kinek panaszkodni, nincs kinek mószerolni a percegő motorral hűlő 911-es Porsche tulajdonosát a hegytető vendéglőjében, mert csak kinevetik az embert és széttárják a karjukat: "Ez itt a világ legszebb autós útja, ide autózni jár mindenki, aki nem, az nézzen sokat hátra és ne rontsa el más szórakozását."
És ez akkor sem változik, ha a kommentablakban habzó szájjal gyilkosozik a világ összes Sümeghy szomszédja.
Ez a két hely még itt a miénk, igazi autóbuziké, akiknek az autózás nem lámpától-lámpáig tart.

A többit pedig megnézhetik a Speedzone kapcsolódó epizódjában.
http://speedzone.blogstar.hu/./pages/speedzone/contents/blog/40643/pics/lead_800x600.png
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?